Toerisme en stadscultuur.

Meer bewoners en meer toeristen zorgen voor een toenemende drukte in de stad. Hoe zorgen we ervoor dat we Rotterdam nu en in de toekomst levendig en leefbaar kunnen maken en houden voor bewoners, bezoekers en ondernemers, ook nu de stad groeit? Dat Rotterdam een vitale kwaliteitsplek blijft voor ontmoeting, verblijf en vermaak. We doen dat met oog voor de identiteit van de wijken en gebieden in de stad (stadscultuur).

We zijn daarnaast op zoek naar projecten waarin de ontwerp- en cultuursector een innovatiemotor is voor andere domeinen of projecten die de identiteit van de stad versterken voor bewoners of bezoekers. Initiatieven die de innovatieve kracht laten zien van cultuur en de ontwerpsector bij het oplossen van maatschappelijke en grootstedelijke vraagstukken in Rotterdam. Door haar onconventionele en dynamische werkwijze is juist de creatieve sector vaak in staat om complexe vraagstukken te doorgronden en met onverwachte oplossingen te komen.

Ten slotte zijn we op zoek naar sportieve initiatieven met een structureel karakter die écht Rotterdams en imagoversterkend zijn en waarbij samenwerkingen tussen verschillende partijen ontstaan. Hoe zorgen we ervoor dat we de identiteit van Rotterdam als stad om te sporten, bewegen, recreëren en spelen op de kaart zetten en de waarde van sport zichtbaar maken?

Inspirerende voorbeelden.

Heb jij een goed initiatief voor Delfshaven?
Historisch Delfshaven is nu te veel een fraaie, maar onopgemerkte enclave in een dynamische omgeving. Dat betekent dat nagedacht moet worden over een aantrekkelijke programmering, binnen en buiten, waar mensen op af komen. Omdat er ook gewoond wordt is het van belang dat ‘rust en reuring’ in een aanvaardbare balans blijven. Daarnaast is ook de aansluiting van dit pittoreske stukje Rotterdam op de omgeving (Schiedamseweg, Nieuwe Binnenweg, Schans/ Watergeus, Coolhaveneiland, Schiemond) een punt van aandacht. Dit is niet gemakkelijk, maar als het goed gebeurt, versterkt dit zowel Historisch Delfshaven alsook de omgeving (denk aan minder leegstand, een gevarieerd aanbod, diversiteit in sferen, etc.).

 


Foto: Peter Schmidt