Nieuws.

Partner Greenchoice denk in kansen

‘Gat in je lievelingsspijkerjasje. Jammer; niet meer te dragen.’ Maar is wegdoen de enige optie? Een aantal Rotterdammers vond van niet. Een lapje op een jeansjacket kan toch gewoon hip zijn? Greenchoice hoorde van dit idee om jeans een tweede kans te geven. ‘Omdat de initiatiefnemers niet goed wisten hoe ze hun idee moesten realiseren, hebben we hen in contact gebracht met MUD Jeans. Deze fabrikant van volledig duurzaam geproduceerde van en betaalbare, leuke jeans kan hen vast verder helpen’. Bastiaan de Boer, accountmanager bij Greenchoice – partner van CityLab010 - is nog steeds enthousiast.

Duurzame ideeën helpen waar te maken, is een belangrijke drijfveer van energieleverancier Greenchoice. Bastiaan: ‘Bewoners komen met goede ideeën, maar hoe werk je zo’n initiatief uit tot een concreet product of een succesvolle dienst. Een bedrijf of andere organisatie zou hen daarbij kunnen helpen, maar waar vind je die? Wij kennen veel bedrijven en andere organisaties die duurzaam bezig zijn. Daarom kunnen we Rotterdammers met een goed idee al snel in contact brengen met zo’n bedrijf of organisatie. Die kunnen helpen met een businesscase op te zetten, of door bijvoorbeeld met relevante feiten en cijfers te komen.’

 
Bastiaan de Boer

Bewijzen
Bastiaan schudt verschillende voorbeelden uit zijn mouw. Zoals iemand die onder de naam Stoofje een moderne stoof wilde maken. Daarmee kun je bij het thuiswerken je voeten verwarmen. Dat is comfortabel én je kunt de kachel wat lager zetten. Bastiaan: ‘Wij hebben gezegd: als je kunt aantonen hoeveel graden – en hoeveel euro’s – het gebruik van de stoof scheelt op iemands energierekening, vergroot dat aanzienlijk de kans op succes. Daarop hebben wij Stoofje in contact gebracht met een bedrijf uit ons netwerk dat dit soort zaken kan uitrekenen.’

Ook benaderden een klimhal, een initiatief voor scholen en zelfs een partij in de uitvaartbranche Greenchoice met hun verduurzamingsplannen. Bastiaan: ‘Niet alle ideeën halen het uiteindelijk, maar die bonte verzameling maakt het extra boeiend om partner van CityLab010 te zijn’.

Positieve insteek
Bastiaan is blij dat zijn bedrijf als partner van CityLab010 kan bijdragen aan verduurzaming van de stad. Greenchoice begon ruim twintig jaar geleden als leverancier van groene energie. Inmiddels zijn er bijna 600.000 particuliere en 30.000 zakelijke klanten. ‘Verder steunen we lokale projecten’, licht Bastiaan toe, ‘bijvoorbeeld buurtbewoners die een energiecoöperatie oprichten. Zo hebben we ruim 350 zonne-energieprojecten gerealiseerd, voor en door omwonenden.’

Verduurzaming en vergroening: voor Bastiaan gaat het daarbij vooral om het denken in kansen en mogelijkheden, om samen goede dingen doen: ‘De vraag is vooral: wat kan er wél? En hoe kunnen wij jou daarbij helpen? Vanuit die insteek werkt Greenchoice als partner graag mee aan CityLab010.’

Andere vorm
Door CityLab010 kunnen bewoners, bedrijven of organisaties ideeën indienen om Rotterdam beter, mooier en duurzamer te maken. Zij maken kans op een startbudget om hun idee waar te maken. Momenteel loopt de achtste ronde van CityLab010.beoordeelt ruim 120 ingediende ideeën. Op woensdag 16 november maakt de jury bekend welke ideeën dit jaar een start-up-budget krijgen. Het college heeft afgesproken dat CityLab010 in de toekomst een andere vorm krijgt. Hou daarom de website en socials van CityLab010 in de gaten en wijs jouw contacten op de nieuwe ontwikkelingen.