Vreedzame wijk 3036.

Het uitrollen van de Vreedzame school naar Vreedzame wijk

Omschrijving

Het uitrollen van de werkwijze Vreedzame school naar een breder geheel namelijk de Vreedzame wijk. De Vreedzame Wijk komt voort uit De Vreedzame School, een onderwijsprogramma waar leerlingen een stem krijgen en mee mogen denken over allerlei zaken, en waar ze leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, en hoe je conflicten constructief kunt oplossen. Door de positieve effecten van De Vreedzame School lijkt het ons een goed plan om het succes van De Vreedzame School door te trekken naar de wijk: De Vreedzame Wijk.
De Hildegardisschool is een vreedzame school (zie hieronder bijlage 2). Zij werken al 4 jaar op deze manier. Wij zien hier een mogelijkheid om met deze fijne methode om een verbreding te bewerkstellingen. En wel naar een samenhangende pedagogische aanpak ingevoerd door meerdere organisaties onze in de wijk die met kinderen werken. De uitgangspunten staan in bijlage 2.

Sociale relevantie

Het algemene doel is: bijdragen aan een body of knowledge met betrekking tot de pedagogische civil society. We willen meer inzicht in hoe we ouders en bewoners kunnen betrekken bij De Vreedzame Wijk, bij het opvoedklimaat in de wijk, om zo de vorming van democratische burgers te versterken, én om en ‘beschermende schil’ rondom gezinnen en kinderen te creëren. We richten ons op een positief opvoedklimaat,op het bevorderen van het welbevinden, de veiligheid en een gezonde ontwikkeling van kinderen

Innovatie

Grote veranderingen in het maatschappelijk veld, zoals het ‘vernieuwend welzijn’ en de transitie Jeugdzorg raken aan de inspanningen op het gebied van De Vreedzame Wijk.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Rosetta Klein
Rosetta Klein