Taal voor Tieners in Rotterdam . Tieners verrijken hun woordenschat en hun kansen!

Het WoordenDepot is opgericht in 2024, om een aanpak te ontwikkelen om de taalongelijkheid in Rotterdam te verminderen. Als externe leerkracht werk ik momenteel met groepen kleuters, thuis praten ze geen Nederlands en zij leren in de wekelijkse lessen de basiswoorden. Dit zorgt voor een betere voorbereiding op groep 3. Naast de doelgroep kleuters wil ik meer jongeren in het po helpen, ik wil met leerlingen van groep 6, 7 en 8 lezen in aparte kleine groepen. Om de beurt leest een kind een bladzijde en ik verbeter de uitspraak. De nieuwe woorden en uitdrukkingen schrijf ik op, die leg ik na het lezen uit. Die woorden worden herhaald in de volgende les. Het zijn lessen na schooltijd in een buurthuiskamer, waar jongeren met groepsgenoten van diverse scholen uit de wijk, wekelijks een uur bij elkaar komen. Ik ben een ervaren docent NT2, gewend om les te geven aan volwassenen, nu specialiseer ik mij in jongeren, die nog aan de basis staan van hun schoolloopbaan. Als zij met de extra taalaandacht de gewenste keuze kunnen maken in het vervolgonderwijs, dan is mijn missie geslaagd. Dit wil ik eerst aanbieden aan de scholen in Rotterdam West, waar de ouders zich geen privélessen kunnen veroorloven om de taal van hun kinderen op een hoger niveau te krijgen. De lessen wil ik door laten gaan in de korte schoolvakanties, om de vaart erin te houden, want continuïteit zorgt voor leerresultaten. Als veel leerlingen zich aanmelden, zullen er meerdere docenten gezocht moeten worden. De ouders worden op de omringende scholen benaderd om hun kind op te geven voor Taal voor Tieners. De medewerking van de school hierin is belangrijk voor het verspreiden van dit aanbod en voor het meten van de leerresultaten, die af te lezen zijn in het leerlingvolgsysteem. De lessen goed kunnen volgen begint met het beheersen van de taal waarin die gegeven wordt. Als dit project slaagt, dan kan het een voorbeeldfunctie zijn voor de andere wijken in de stad, omdat er na een jaar werken duidelijk wordt of dit succes heeft.

Daarom goed en vernieuwend voor Rotterdam.

In Rotterdam zijn veel gezinnen waar de moedertaal de voertaal is en die kinderen komen alleen in contact met het Nederlands op school. Voor die kinderen is extra taalaandacht geen luxe maar noodzaak. Met voldoende woordenschat is de lesopdracht duidelijker en kan hij/zij zich beter ontwikkelen.
Yusuf kan naar het vwo als hij zijn Nederlandse kennis verbeterd. Thuis wordt Turks gesproken en dan zijn er op school teveel woorden onbekend, hij begrijpt niet wát hij leest. Yusuf staat niet alleen, er zijn veel meer leerlingen die hier tegenaan lopen. Daar is wat aan te doen.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Carina Groenen