ONDERWIJSLAB & TALENTSCOUTPROGRAMMA.

Startbudget toegekend € 40000,-

Het realiseren van een voltijds onderwijsvoorziening voor hoog-intelligente én hoog-sensitieve leerlingen, waarbij de school op een innovatieve manier als onderwijslab en talentscoutprogramma wordt ingericht.

Wie Stichting Kind en Onderwijs Rotterdam
Jaar 2016
Categorie Heb hart voor onderwijs

Omschrijving

Rotterdam wil leerlingen onderwijs bieden dat stimuleert tot een optimale ontwikkeling.
Een grote groep hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen in Rotterdam krijgt deze kans momenteel niet en loopt vast in het reguliere onderwijs – ondanks al hun talenten. Deze leerlingen krijgen geen passend onderwijs in Rotterdam en wijken uit naar randgemeenten buiten de stad.
Stichting K&OR en ouderinitiatief H4O hebben een nieuw voltijd onderwijsconcept ontwikkeld voor deze groep kinderen (ca 2,3% = ca 1150) in Rotterdam. De nieuwe school biedt een innovatief, passend onderwijsaanbod zodat de talenten echt tot ontwikkeling kunnen komen. Daarnaast wordt de school als onderwijslaboratorium ingericht, waarbij leren van en met elkaar centraal staat. De school vormt daarmee zowel een (na)schoolse ontmoetings- en ontwikkelingsplaats voor getalenteerde kinderen (ook uit het reguliere onderwijs), als een basis voor het trainen van leerkrachten (naast eigen ook externe plusklas docenten).

Sociale relevantie

Rotterdam wil de stad van kennis en innovatie zijn, volgens de ambities van Citylab010 . Het nieuwe onderwijsconcept van K&OR en H4O vormt daarmee een uitgelezen kans voor de stad om te investeren in de duurzame ontwikkeling van Rotterdamse talentjes! Door te investeren in dit talentscoutprogramma, kan Rotterdam de bakermat van toekomstige kennis en innovaties worden en wellicht de nieuwe Einstein, Steve Jobs of Erasmus van de toekomst leveren!

Innovatie

Hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen denken anders, bewegen anders, leren anders, voelen anders, zijn anders. Hun persoonlijke aard vraagt om ander onderwijs met ander pedagogisch-didactisch handelen, een ander curriculum en andere onderwijsmethoden – iets wat nu afwezig is in Rotterdam. In dit innovatieve onderwijslab staat de persoonlijke ontwikkeling centraal naast de benodigde kennis van de toekomst (21st century skils) en de vraag hoe nu op te leiden voor toekomstige beroepen.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief