De Rotterdamse Pepermuntvlokken. Rotterdamse pepermuntvlokken van reststromen munt

IntelligentFood is gevestigd in Delfshaven en is een concept waarin het hele creatieve proces, van reststroom zoeken en verwerken naar volwaardig product, wordt doorlopen. Dit gebeurt in een Publiek Private Samenwerkingsproject waarbij het Albeda, Zadkine en verschillende lokale mkb bedrijven betrokken zijn. IntelligentFood is opgericht door Junion Hanenberg, auteur, marketing docent aan Hogeschool Rotterdam en ondernemer. De PPS Het doel van deze PPS is meerledig. Het tegengaan van voedselverspilling is het hoofddoel. Als bijzaak maar niet onbelangrijk is studenten, verspillers van de toekomst, leren dat je reststromen als normale grondstoffen moet zien. Dit in de hoop dat zij later minder verspillen en de waarde van reststromen inzien. In ons project laten we studenten van zowel de Brood & Banketopleiding als de opleiding zelfstandig werkend kok in een wedstrijd met elkaar en tegen voedselverspilling strijden. Dit project heet Let's change the face of food waste (LCTFOFW) waarvan 7 edities reeds hebben plaatsgevonden. In de editie april 2023 is een innovatief product ontwikkeld om reststromen pepermunt van een lokale teler te verwaarden. Dit product is “De Rotterdamse Pepermuntvlokken” genoemd en wordt gemaakt van reststromen verse munt. Het is de bedoeling met deze aanvraag het product verder te ontwikkelen. De receptuur te verfijnen, de logistiek van de reststromen te organiseren, een productiepartner te vinden en de distributie en marketing te ontwikkelen om zo De Rotterdamse Pepermuntvlokken op de markt te brengen. De doelgroep Deze pepermuntvlokken zullen in eerste instantie B2B worden vermarkt via verschillende promotie- en distributiekanalen aan bedrijven in Rotterdam en Provincie Zuid Holland. Dit product is uitermate geschikt om als duurzaam promotiemateriaal/relatiegeschenk te dienen. Onze ervaring IntelligentFood is reeds bekend op deze markt. Zij is onder anderen preferred supplier van Hogeschool Rotterdam voor duurzame relatiegeschenken. Daarnaast is IntelligentFood oprichter van de website "www.Kerstpakketmeteengoedverhaal.nl". Hier worden gedurende de kerstperiode duurzame kerstgeschenken B2B aangeboden. Ook via dit kanaal zal dit product worden aangeboden. De Rotterdamse Pepermuntvlokken moet uiteindelijk een bekende naam worden als het lekkerste en meest duurzame snoepje van Nederland. Verdere Impact Let's change the face of food waste is tot en met 2026 gefinancierd. Met een deel van de opbrengsten zal het project na 2026 worden gefinancierd waardoor studenten van het Zadkine en Albeda kunnen blijven deelnemen aan het project Let’s change the face of food waste. Zo ontstaat een project waarin voedselverspilling wordt tegengegaan door nieuwe producten te ontwikkelen, studenten bewust worden gemaakt van het maatschappelijke probleem voedselverspilling en het project Let's change the face of food waste haar eigen broek kan ophouden. Daarnaast voorkomen we dat goed voedsel wordt weggegooid. Want niet alleen grondstoffen worden verspild wanner goed voedsel wordt weggegooid maar ook de energie, water en arbeid dat in het productieproces is gestopt, wordt verspild. Bekijk hier enkele voorgaande edities van ons project: https://www.youtube.com/watch?v=Hm2sP97iySs https://www.youtube.com/watch?v=ofPRK6M7nik https://www.youtube.com/watch?v=njuubT500Mw https://www.youtube.com/watch?v=Vc0k-_DE0m4

Daarom goed en vernieuwend voor Rotterdam.

Het product dat we willen produceren lijkt niet innovatief. Echter de wijze waarop dit product is ontwikkeld (samen met het mbo), de samenwerkingen tussen verschillende partijen en het verdienmodel tussen de verschillende ketenspelers zijn uniek en nog niet eerder zo tot stand gekomen.
Tussen de 70-90% van alle nieuwe producten faalt. IntelligentFood heeft daarom een businessmodel ontwikkeld genaamd het coöperatief businessmodel. In dit model kunnen alle ketenspelers investeren in de productontwikkelingsfase en worden zo mede-eigenaar van het product.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief