Zuider Gymnasium.

Startbudget toegekend € 40000,-
Het onderwijs beter aan laten sluiten bij de behoeften en de wensen van onze gymnasiumleerlingen uit Rotterdam-Zuid en omstreken. Wij willen onze leerlingen de kans geven om hun talenten te ontplooien in een veilige, uitdagende leeromgeving.

Omschrijving

Onze leerlingen zijn zo divers dat zij elk een specifieke onderwijsbehoeften hebben. Het onderwijs van het Zuider Gymnasium willen wij dan ook meer op maat en op tempo aan laten sluiten bij onze leerlingen. Ons gymnasium gaat nu voor een groot aantal leerlingen te langzaam en is voor veel leerlingen te saai. Onderpresteren kan dan het gevolgd zijn en is een veelvoorkomend probleem onder slimme kinderen. Onze leerlingen hebben vaak ook niet hoeven te leren en hebben leren noch als zinvol, noch als plezierig ervaren en missen belangrijke studievaardigheden. Veel leerlingen worden zich hiervan pas bewust in de bovenbouw van het gymnasium of op de universiteit. Voor hen is een persoonlijk traject voor ontwikkeling van goede studievaardigheden en een positieve studiehouding essentieel om gemotiveerd deel te blijven nemen aan het onderwijs. Ons grote streven is om de (leer)potentie van onze leerlingen veel meer aan te spreken, zodat zij kunnen laten zien wat zij aan talent in zich hebben.

Sociale relevantie

Door onze aanpak treden de volgende effecten op die in het belang zijn van de stad Rotterdam:
- minder afstroom van leerlingen naar een lager niveau;
- minder vroegtijdig schoolverlaters;
- minder aanspraak op psychologische (sociale) hulpverlening;
- beter benutten van talent;
- tegengaan van kansenongelijkheid;
- hoger uitstroomniveau.

Innovatie

Ons innovatieve, op maatwerkgerichte, gymnasiale onderwijsconcept is succesvol; in de afgelopen jaren zijn zowel de resultaten als het welbevinden van de leerlingen sterk verbeterd. Daarom willen wij ons onderwijsconcept vanuit hetzelfde, op maat gerichte principe verder uitbreiden en verbeteren.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Linda Waals
Linda Waals