Wij-maken-Rotterdam: jouw licht op vragen van de stad!.
Rotterdamse leerlingen laten hun licht schijnen over sociaal-maatschappelijke vraagstukken van de stad in contextrijk onderwijs & een gemeenschap te creƫren die bijdragen aan een duurzame wij-samenleving
Omschrijving
Leerlingenlicht richt op duurzaamheidsvraagstukken vanuit de Rotterdamse maatschappij. Hoe kunnen wij huurders stimuleren om te investeren in het verduurzamen van hun woning (woningcorporatie)? Hoe zorgen we ervoor dat jongeren respectvol omgaan met hulpverleners (politie Rotterdam)? Hoe houden we Rotterdam netjes (Roteb)? Door leerlingen actief te betrekken bij deze vraagstukken versterken we de verbinding tussen deze jongeren en de stad. Zij zullen zich meer onderdeel van de samenleving gaan voelen en zich daardoor meer verbinden aan de stad. Dit zal resulteren in het gevoel van ‘wij’ en een grotere bijdrage aan de samenleving en verduurzaming. Onderwijs wordt op deze manier praktisch relevant, uitdagend én vakoverstijgend. Op persoonlijk vlak helpt het de leerlingen in hun identiteitsvorming en waardeontwikkeling. Dit bereidt hen beter voor. Aan de andere kant biedt het lokale organisaties de mogelijkheid om de jongere generatie te bereiken en samen verder te komen.
Sociale relevantie
Samen met vragen VAN de stad gaan leerlingen IN de stad bezig om sociaal-maatschappelijke kwesties op te lossen. Het wij-gevoel dat hierdoor ontstaat zorgt voor een sterkere verbinding en door hier te blijven wonen & werken een grote bijdrage aan Rotterdam dat we samen vorm geven. Het stimuleert organisaties uit de stad om vragen in te brengen en zelf hun steentje bij te dragen aan een duurzamere stad. Het vergroot een actieve betrokkenheid bij het vormgeven van van de 'wij-samenleving'.
Innovatie
Dit initiatief verbindt scholen én leerniveaus/-jaren met elkaar - met meer autonomie voor de docent. Het draagt bij aan betekenisvol onderwijs door met name leerlingen van VMBO en HAVO uit de stad Rotterdam vakoverstijgend te laten werken aan praktische vraagstukken die een duurzame verrijking vormen van de stad Rotterdam - waarbij leerlingen zichzelf verder kunnen ontwikkelen als professional en mens om ook na school te blijven werken aan een duurzame en bloeiende wij-samenleving.