We4U app. Hulpvraag en -aanbod binnen het eigen netwerk

Het idee is ontstaan toen de vriend van Josine in oktober 2019 kanker kreeg en als gevolg daarvan incomplete dwarslaesies. Met kinderen, een baan, een ziekenhuis- en revalidatieperiode van 3 maanden en alle day-to-day zaken was hulp, veel hulp, meer dan welkom. Hulp vragen vond ze moeilijk.

Het doel van de app is om vraag en aanbod binnen ieders netwerk zodanig te matchen, dat het eenvoudig te plannen, organiseren en uit te voeren is. Hierdoor worden hulpvragers ontlast en ontstaat een uniek maatschappelijk draagvlak voor het bieden van huis-tuin-en-keuken hulp in de nabije omgeving.

Daarom goed en vernieuwend voor Rotterdam.

Organisatie van de maatschappelijke dienstverlening is onvoldoende, blijkt uit Rekenkameronderzoek. Pas bij vergevorderde problematiek, wordt hulp geboden.
Regio Randstad (in tegenstelling tot plattelandregio's / dorpen) kent minder betrokkenheid tussen bewoners in de directe omgeving, waardoor een hulpvraagtool in deze regio een beste uitkomst kan bieden.
Conclusie van de Rekenkamer is onder andere dat al vanaf 2003 tevergeefs wordt geprobeerd gebieden op te zetten voor bijvoorbeeld zorg aan huis. Hieruit blijkt dat ouderenzorg in de regio Rotterdam momenteel nog niet naar wens is georganiseerd.
De Rotterdamse gemeente hanteert een strengere indicatiestelling op het krijgen van huishoudelijke hulp, terwijl het aantal mensen die dergelijke hulp benodigd hebben is gestegen. Dit is een actueel probleem.

Bijlagen.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Anne Babijn
Josine van der Brug