Robotics.

Leerlingen leren de onderwijsrobot programmeren om hem te laten dansen op eigen geprogrammeerde muziek. In dit plan wordt techniek verbonden met muziek en dans.

Omschrijving

Leerlingen leren onder begeleiding van professionele docenten de onderwijsrobot programmeren in blokkentaal om hem te laten dansen. Daarnaast wordt tevens hiervoor door de leerlingen een muziekstuk/beat geprogrammeerd op tablets. Dit alles wordt samengevoegd in een digitale leeromgeving. Een professionele danser gaat vervolgens met behulp van een instructievideo samen met de leerlingen en de robot de robotdans instuderen. Aan het einde van de lessenreeks geven de leerlingen een geweldige performance waarin zij hun zelf geprogrammeerde robotdans, muziekstuk en choreografie laten zien en horen. Een heuse kruisbestuiving tussen enerzijds techniek en anderzijds dans en muziek. Techniek is cool!

Sociale relevantie

Robots nemen een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Robots kunnen zaken oplossen die mensen niet kunnen oplossen zoals het opereren van bijvoorbeeld hersenstamkanker. Het is belangrijk kinderen hier nu al kennis mee te laten maken en te enthousiasmeren. Robots zijn de toekomst, evenals de leerlingen.
Dans en muziek leveren een positieve bijdrage aan je mentale gesteldheid, de ontwikkeling van sociale vaardigheden, evenals de stimulatie van taal- en rekenvaardigheid.

Innovatie

De combinatie van dans en muziek met techniek maakt dat de leerlingen beter in staat zullen zijn technische problemen en vraagstukken op een creatieve en innoverende manier op te lossen. Ook maakt de combinatie van dans, muziek en techniek toegankelijker, met name voor meiden. Meer meiden de techniek in!

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Marcel Joling
Marcel Joling
Marcel Joling