Nao nou! Een robot in de kleuterklas..

Startbudget toegekend € 8000,-
Een robot kan een leerkracht niet vervangen, wel ondersteunen. Wij maken een robotdidactiek voor kleuters en een simpele manier om de robot aan te sturen.

Omschrijving

Twee Rotterdamse scholen gaan samen met de CED-Groep, Interactive Robotics en de Maakotheek aan de slag. We maken gekoppeld aan het kleuterprogramma ‘Sil op School’ activiteiten waarbij we de ‘Nao’ robot als hulpmiddel inzetten. Wat moet de robot doen om kleuters in zo’n activiteit te ondersteunen? Wat doet de leerkracht? Wanneer blijft de aandacht van de leerlingen bij de activiteit? We zoeken dat allemaal samen uit. Zo maken we activiteiten waarbij Nao effectief wordt ingezet. Maar dan zijn we nog niet tevreden. Het moet voor leerkrachten ook makkelijk zijn om zelf de robot aan te sturen voor eigen lesactiviteiten. Daarom maken we een omgeving om op een handige (en niet technische) manier de robot te kunnen instrueren. Om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk scholen na het project makkelijk en verantwoord gebruik kunnen maken van de robot activiteiten, komen de activiteiten, de omgeving voor de instructie en Nao robot via de Maakotheek in roulatie.

Sociale relevantie

Kleine Rotterdammertjes krijgen een vliegende start in het basisonderwijs. Met behulp van Nao kunnen zij in de klas gedifferentieerd leren. We vermoeden dat we leerlingen na een introductie van de leerkracht soms zelfstandig met Nao kunnen laten leren. Dit zou extra leertijd opleveren.
Leerkrachten worden er als grote Rotterdammerts beter van omdat hun handelingsrepertoir wordt uitgebreid: nieuwe onderwijstechnologie didactisch verantwoord inzetten. De beste leerkrachten voor Rotterdam.

Innovatie

Als de robot al ingezet wordt dan is dit meestal in het kader van techniek. Wij benadrukken met Nao juist de didactische kracht van de robot voor het onderwijs. Vernieuwend is ook de manier waarop leerkrachten zelf activiteiten met de robot kunnen maken. Hiertoe maken we een platform voor aansturing vanuit de cloud zo gebruiksvriendelijk dat leerkrachten zich alleen nog maar zorgen hoeven te maken over een goede didactische uitwerking en niet meer een technische drempel op zien doemen.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Lisette Ligtendag
Lisette Ligtendag
Lisette Ligtendag