Het voordeel van de twijfel.

Met dit project willen we pabo-studenten en leraren in het primair onderwijs in Rotterdam verder professionaliseren in het versterken van burgerschap van leerlingen.

Omschrijving

Het fundament van dit project is het onderwijsconcept voor burgerschapsvorming 'Het voordeel van de twijfel'. Dat onderwijsconcept willen we verder ontwikkelen en inzetten voor:

- het opleiden van studenten en professionaliseren van opleidingsdocenten van TMH;
- het professionaliseren van leraren in het primair onderwijs in Rotterdam;
- het versterken van burgerschap van leerlingen in het primair onderwijs in Rotterdam.

Verder willen we onderzoeken of dat onderwijsconcept de reeds toegepaste burgerschapsvormende onderwijsactiviteiten op TMH en Rotterdamse basisscholen kan aanvullen en/of versterken. Genoemde (onderzoeks-)activiteiten zullen de ontwikkeling van een leerlijn burgerschapsvorming binnen het TMH-curriculum een aanzienlijke impuls geven. ‘Het voordeel van de twijfel’ stimuleert een onderzoekende houding bij leerlingen en geeft vorm en inhoud aan diversiteit. Leerlingen en studenten ontdekken de kracht van verschillen en leren deze te benutten.

Sociale relevantie

We willen met dit project niet alleen aansluiten op het landelijk beleid inzake burgerschapsvorming in het onderwijs, maar tevens op de gerelateerde initiatieven in Rotterdam. Door het verder ontwikkelen en implementeren van een TMH-leerlijn voor burgerschapsvorming rusten we onze toekomstige leerkrachten in Rotterdam en omstreken goed toe om er met leerlingen in het (Rotterdamse) basisonderwijs mee aan de slag te gaan.

Innovatie

Dit project is vernieuwend omdat:
- alle TMH-studenten gedurende zes maanden gekoppeld worden aan een leerling die extra aandacht kan gebruiken (uit groep 7 van een Rotterdamse basisschool);
- alle TMH-studenten worden opgeleid in 'De dialoog en het voordeel van de twijfel' waarin ze (nog beter) leren gesprekken te voeren, ook over lastige en gevoelige onderwerpen, met elkaar en met kinderen.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Rudolf Kampers
Rudolf Kampers
Rudolf Kampers