Flippen in Rotterdam; actieve leerlingen in de klas!.

Startbudget toegekend € 49622,-
De leerling en docent creëren samen in een theaterlab kunstgeschiedenis instructiefilmpjes voor het voortgezet onderwijs.

Omschrijving

De meeste kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen actief onderwijs volgen. Met overvolle tassen vol boeken komen leerlingen in het voortgezet onderwijs op school aan. Om vervolgens vaak vanaf het begin van de les lange klassikale, mondelinge instructies te krijgen, waardoor hun actieve energie veelal omslaat in een passieve leerhouding. Hiermee ontstaat een afwachtend schoolklimaat waarbij het beoogde leerrendement vaak te laag is.
Waar is die nieuwsgierige en ondernemende leerling gebleven?
 Wij vinden deze klassikale manier van lesgeven niet meer voldoen. Multimedia is niet meer weg te denken en het onderwijs zal deze dus ook ten faveure van de ontwikkeling van de leerlingen dienen toe te passen. De werkvorm die wij via de telefoon, ipad of computer willen aanbieden, wordt ook wel Flipping the Classroom genoemd.
Wij als Theaterhavo/vwo hebben veel expertise in huis binnen de kunstvakken. 
Ons idee is om kwalitatieve instructiefilmpjes met leerlingen te maken.

Sociale relevantie

De gemeente Rotterdam wil dat de stad een sterk cultureel klimaat heeft. Ze willen optimale voorwaarden scheppen voor de productie van kunst en cultuur, voor de toegankelijkheid ervan en voor het delen van informatie, kennis en middelen. Dat willen wij ook.
Onderwijs maak je samen! Zo willen wij samen met onze jongeren mooi leermateriaal maken en delen met Rotterdamse scholen.

Innovatie

De instructiefilmpjes bij Flipping the Classroom worden over het algemeen binnen scholen door docenten zelf gemaakt waarbij ze vaak gebruik maken van powerpoint materiaal. Wij willen de verbinding maken tussen theorie en praktijk waarbij de leerlingen zelf een grote rol spelen. Daarbij spelen wij in op de jongerencultuur van nu.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Inge van Rossum
Inge van Rossum