Digitale geletterdheid in de wijk.

Leerlingen van de Haven Havo en kwetsbare bewoners van de wijk Feijenoord krijgen gezamenlijk les in Digitale Geletterdheid

Omschrijving

Voor de leerlingen van de Haven Havo maakt digitale geletterdheid onderdeel uit van het curriculum. Woonstad is vanuit maatschappelijke betrokkenheid geïnteresseerd in een samenwerking met de Haven Havo op het gebied van digitale geletterdheid voor kwetsbare mensen in de wijk (grote afstand tot arbeidsmarkt, zeer beperkte deelname aan het maatschappelijk leven). De wijkagent, ook betrokken bij deze pilot, bereikt jongeren in de wijk die geen dagbesteding hebben en door beperkte digitale vaardigheden niet goed verder komen in het zoeken naar werk en/of opleiding. De handen worden ineen geslagen om achterstanden te verkleinen. In de pilot zullen de leerlingen van de Haven Havo samen met deze mensen uit de wijk leren en werken aan een project. Door de manier waarop het projectonderwijs is opgezet, werken de leerlingen van de Haven Havo naast aan digitale geletterdheid aan een breder scala aan sociale en 21e eeuwse vaardigheden.

Sociale relevantie

Leerlingen moeten niet opgeleid worden voor vandaag, maar voor morgen. Digitale geletterdheid is daarbij onontbeerlijk; het is van groot belang te investeren in het digitale denken, de digitale vaardigheid en de verantwoordelijkheid van leerlingen. En niet alleen voor leerlingen. Daarom is het waardevol voor Rotterdam dat de Haven Havo door dit project ook investeert in de digitale geletterdheid van geïsoleerde en kwetsbare volwassenen in de wijk.

Innovatie

In de pilot wordt het leren verplaatst van het klaslokaal naar de wijk en wordt een unieke verbinding gelegd tussen leerlingen en wijkbewoners. Door de insteek van het onderwijs zal in bredere zin aan (sociale en 21e eeuwse) vaardigheden worden gewerkt door zowel leerlingen als wijkbewoners.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Marcel Zwolle
Marcel Zwolle
Marcel Zwolle